You are here: Home » World »

Vladimir Putin dissolves Russian state news agency, tightens grip on media

Vladimir Putin dissolves Russian state news agency, tightens grip on media

Reuters

File photo of Russian President Vladimir Putin.

Moscow:  President Vladimir Putin tightened his hold on Russia's media on Monday by dissolving the main state news agency, seen by hawks as too liberal, and creating a new outlet to improve Moscow's image under a more conservative editor.

The abolition of RIA Novosti, as well as international radio station Voice of Russia, and establishment of a news agency to be called Rossiya Segodnya (Russia Today) is part of efforts to strengthen the president's authority after protests against him.

It is also designed to improve Russia's international standing after growing Western criticism of its record on human rights and democracy, and accusations, which it denies, of bullying neighbours such as Ukraine.

Political analyst Pavel Salin said the decision was probably a result of Kremlin turf wars and a victory for the conservatives. It sidelines liberal RIA Novosti Chief Editor Svetlana Mironyuk and promotes a TV presenter accused of making homophobic remarks on air to lead the new agency.

"I expect a sharp ideological turn now towards much more hawkish reporting under the even closer eye of the Kremlin and directed at the West," Salin said after the move was set out of a decree signed by Putin.

A source close to the government said Mironyuk had sought a degree of independence and her removal was a political act. Maxim Shevchenko, a pro-Putin TV presenter, said on Twitter that a "nest of anti-Russian media forces" had been destroyed.

Most Russian media organisations are loyal to Putin, and opponents get little air time. The shake-up underlined the media's importance to Putin keeping power and the Kremlin's concern about the president's ratings and image.

The Kremlin acted swiftly though RIA Novosti is the national host news agency and photo pool for the Sochi Winter Olympics in February. It was not clear what impact this would have on the Games. Employees said they had not expected the move.

RIA Novosti traces its roots to 1941 when the Soviet Information Bureau was formed under dictator Josef Stalin.

The head of the new agency is Dmitry Kiselyov, a pro-Kremlin television presenter know for making provocative and acerbic remarks on domestic and international affairs.

He denied being homophobic after saying on air that the organs of homosexuals should not be used in transplants and that gays should be banned from donating blood or sperm.

"Restoring a fair attitude towards Russia as an important country in the world and one with good intentions - that is the mission of the new structure that I will head," he told the state TV broadcaster Rossiya 24.

CHANGING NEWS LANDSCAPE

Sergei Ivanov, the head of the presidential administration, told reporters that the changes were intended to save money, explain Russia's politics to the world and defend its interests.

But RIA said in an English-language article: "The move is the latest in a series of shifts in Russia's news landscape which appear to point towards a tightening of state control in the already heavily regulated media sector."

The Kremlin had already extended its grip over radio and television broadcasting on November 26 when the media arm of state-controlled Gazprom bought mining tycoon Vladimir Potanin's Profmedia.

Through the deal, Gazprom will add TV and radio stations to a sprawling portfolio built up around commercial channel NTV.

Rossiya Segodnya's focus on building up Russia abroad could solidify Putin's grip on information by further limiting sources of news for Russians whose television screens are dominated by channels controlled by, or loyal to, the state.

Putin's decree had no direct effect on the two other major Russian news agencies, state-run Itar-Tass and private Interfax, but a government official said Itar-Tass was now likely to be the Kremlin's main focus for domestic news.

Itar-Tass is the successor of the Soviet official Tass agency, while Interfax has more leeway as a private agency but is restricted by the Kremlin's dominance. Heavy state funding had given RIA the clear edge over its rivals.

A prominent member of parliament, Alexei Mitrofanov, described Kiselyov as a "powerful propagandist".

"The state is spending money (on this). It wants no subtle, balanced reverberation of interests," he said. "If a corporation has its PR unit, it works for the corporation."

After weathering protests led by urban liberals last year, Putin has often appealed to conservatives and championed the Russian Orthodox Church as a moral guide for society.

He has been Russia's dominant leader since he was first elected president in 2000. He is still Russia's most popular politician, polls show, but his ratings have dropped.

© Thomson Reuters 2013
For NDTV Updates,
Follow NDTV on Pinterest
Story First Published:


 
Post your comments
Comments